"OŚMIU NAJLEPSZYCH W GMINIE PISZ"
Projekt „Ośmiu Najlepszych w Gminie Pisz”współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014 – 2020, Os priorytetowa 2 Kadry dla gospodarki, Działanie 2.2 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów, Poddziałanie 2.2.1 Podniesienie jakości oferty edukacyjnej ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów – projekty konkursowe.
Cele Projektu
Celem głównym Projektu jestpodniesienie poziomu kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy z obszaru przyrodniczo-matematycznego oraz właściwych postaw/umiejętności u 575( 282K i 293M) uczniów 8 szkół podstawowych Gminy Pisz poprzez stworzenie zaplecza do nauczania opartego na metodzie eksperymentu oraz wykwalifikowaną podczas projektu kadrę 26 nauczycieli (25K i 1M) oraz wsparcie 60 rodziców ( 45K i 15M) i 180 stypendystów (90K i 90M) w okresie od 1.08.2018 r. do 31.07.2019 r.
Zakres realizacji Projektu
Projekt skierowany jest do:
- 575 uczniów (282K i 293M) z 8 szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Pisz,
- 26 nauczycieli (25K i 1M) - 22 kształcących w przedmiotach przyrodniczych (w tym także biologii, fizyki i geografii) oraz matematyki a także 4 odpowiedzialnych za pracę ze stypendystami, zatrudnionych w jednej ze szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Pisz,
- 60 rodziców (45K i 15M) dzieci klas pierwszych uczęszczających do szkól objętych projektem.
2. Szkoły objęte wsparciem w ramach projektu:
- Szkoła Podstawowa Nr 1 w Piszu – 144 uczniów
- Szkoły Podstawowej Nr 2 w Piszu w Zespole Szkolno – Przedszkolnym Nr 1 w Piszu – 107 uczniów
- Szkoły Podstawowej Nr 4 w Piszu – 144 uczniów
- Szkoły Podstawowej w Liskach – 36 uczniów
- Szkoły Podstawowej w Trzonkach – 36 uczniów
- Szkoły Podstawowej w Hejdyku – 36 uczniów
- Szkoły Podstawowej w Jeżach – 36 uczniów
- Szkoły Podstawowej w Kotle Dużym – 36 uczniów.
W ramach realizacji projektu zostaną zrealizowane cztery zadania:
Zadanie 1: Szkolenie dla nauczycieli i warsztaty szkoleniowe dla rodziców.
Zadanie 2: Stworzenie bazy pracowni eksperymentu.
Zadanie 3: Realizacja wsparcia dla uczniów z obszaru matematyczno-przyrodniczego.
Zadanie 4: Wsparcie rozwojowe stypendystów.
W ramach Zadania 1 zostanie zrealizowana krótka forma doskonalenia zawodowego podnoszących umiejętności i kompetencje nauczycieli także pozwalające zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego stosowania aktywizujących metod pracy z uczniem, wykorzystania kreatywności i pracy zespołowej. Tematyka szkoleń:
Szkolenie z zakresu rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy;
Szkolenie z zakresu prowadzenia nauczania opartego na metodzie eksperymentu
W ramach zadania 1 zostaną zrealizowane warsztaty szkoleniowe z rodzicami - warsztaty z obszaru wspomagania rozwoju dziecka, budowaniu jego samooceny i motywacji do nauki, dla rodziców dzieci klas pierwszych w każdej ze szkół.
W ramach Zadania 2 zaplanowano stworzenie bazy pracowni eksperymentu – stworzenie nowoczesnej bazy edukacyjnej pracowni przyrodniczych i matematycznych poprzez odnowienie 4 sal przyrodniczych i 4 sal matematycznych (po jednej w każdej ze szkół), wyposażenie ich w niezbędne w tym zakresie narzędzia i pomoce naukowe.
W ramach Zadania 3 zostaną zrealizowane zajęcia wsparcia dla uczniów z obszaru matematyczno-przyrodniczego. W ramach zajęć każdy uczeń objęty wsparciem rozwinie kompetencję – wiedzy z zakresu matematyki lub przyrody oraz nabędzie postawę - kreatywności w rozwiązywaniu problemów i zagadnień oraz pracy zespołowej. Ogółem zostanie zrealizowanych 1920 godzin zajęć.
Zajęcia będą prowadzone metodami eksperymentu, urozmaicające naukę, pobudzające umiejętność pracy w grupie, innowacyjność, kreatywność, logiczne myślenie i samodzielne dojście do rozwiązania problemu. Zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów objętych wsparciem.
W ramach Zadania 4 wsparcie rozwojowe stypendystów – pomoc stypendialna dla 180 uczniów szczególnie uzdolnionych w wymaganych przedmiotach kluczowych w zakresie przyrody, informatyki, języków obcych i matematyki. W trakcie otrzymywania pomocy stypendialnej uczeń podlega opiece dydaktycznej nauczyciela – 3 godz. na stypendystę. Opieka dydaktyczna nauczyciela nastawiona będzie na wspomaganie ucznia - stypendysty w dalszym osiąganiu jak najlepszych rezultatów, wsparcie w wykorzystaniu stypendium na cele edukacyjne i monitorowanie jego osiągnięć edukacyjnych.
Stypendium przyznawane jest i wypłacane dla uczniów klas IV-VIII, szczególnie uzdolnionych uczestników kół zainteresowań matematycznych oraz kół zainteresowań przyrodniczo-eksperymentalnych realizowanych w projekcie „Ośmiu Najlepszych w Gminie Pisz”, którzy w roku szkolnym 2017/2018 uczęszczali do szkół podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Pisz.
Ilość przyznanych stypendiów w poszczególnych szkołach:
- Szkoła podstawowa Nr 1 w Piszu – 62
- Szkoła Podstawowa nr 2 w Piszu przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 1 w Piszu – 41
- Szkoła Podstawowa Nr 4 w Piszu – 49
- Szkoła Podstawowa w Liskach – 6
- Szkoła Podstawowa w Trzonkach – 8
- Szkoła Podstawowa w Hejdyku – 5
- Szkoła podstawowa w Jeżach – 4
- Szkoła Podstawowa w Kotle Dużym - 5